Root Cause Analysis (RCA)
OPEN workshop Root Cause Analysis toepassen
Hadrion Made in NL

OPEN workshop Root Cause Analysis

Hoe kun je klachten, kwaliteitsproblemen en incidenten met succes omzetten in kwaliteitsverbetering en kostenverlaging?

De OPEN workshop is de ideale gelegenheid om in korte tijd Root Cause Analysis te leren toepassen. U leert de modernste RCA technieken. U krijgt de gelegenheid ze toe te passen op een klacht, kwaliteitsprobleem of incident uit uw organisatie. Met de begeleiding tijdens de workshop, bent u in staat een goed resultaat te leveren. De workshop helpt u de waarde voor uw organisatie aan te tonen en sleutelpersonen in uw organisatie enthousiast te maken voor toepassen van RCA.

De formele training RCA kan ook voor uw loopbaan positief zijn. Probleemoplossen behoort tot de top 5 meest gevraagde vaardigheden.

De cursisten vinden de workshop RCA niet alleen nuttig, maar ook leuk en inspirerend. Probleemoplossen is immers uitdagend en geeft veel voldoening en waardering.

OPEN workshop RCA

Hadrion Root Cause Analysis

Een kwaliteitsprobleem of incident kost geld en tijd om op te lossen. Op termijn kan het leiden tot reputatieschade of claims. In het ergste geval is er persoonlijk letsel. De directe gevolgen oplossen heeft meestal prioriteit. Het probleem kan zich echter herhalen in een andere gedaante met andere personen in de hoofdrol, als het blijft bij het oppervlakkig vaststellen van de oorzaken.

De systematiek van Hadrion RCA garandeert het objectief en onbetwist in beeld brengen van alle technische, menselijke en organisatorische oorzaken. Bovendien maakt het de verbanden tussen de basisoorzaken (root causes) en het probleem zichtbaar en aantoonbaar. Investeringen in verbeteringen zijn daarom eenvoudiger te verantwoorden. Dit komt de kwaliteit ten goede en voorkomt herstelkosten en reputatieschade in de toekomst.

Wat is het doel van de training?

De training leert u niet alleen hoe Root Cause Analysis werkt. U gaat ook anders kijken náár en denken óver incidenten en kwaliteitsproblemen. U leert technieken en vaardigheden, die helpen het onderzoek goed uit te voeren, uw collega's erbij te betrekken en overtuigend uw analyse en verbeteringen te presenteren aan het management.

Hadrion RCA

Hoe ziet de training er uit?

De training bestaat uit twee trainingsdagen. De eerste dag leert u hoe Root Cause Analysis werkt. U leert de methode toepassen op diverse realistische casussen. U werkt samen met andere cursisten.

Als u dat wilt, kunt u op de tweede dag een klacht, kwaliteitsprobleem of incident uit uw eigen organisatie inbrengen. Tijdens de tweede dag leert u hoe u bewijsvoering aan uw analyse kunt toevoegen en de root causes kunt classificeren. U krijgt een inleiding over menselijke fouten en oefent met interviewtechnieken.

De training behandelt de volgende onderwerpen:

  • Hoe werkt Root Cause Analysis?
  • De opbouw of anatomie van een kwaliteitsprobleem of incident
  • De kracht van een goede probleemdefinitie (o.a. Kepner & Tregoe)
  • De hulpmiddelen bij onderzoek (hypothesen, bewijsvoering, inductie, deductie)
  • Technieken en vaardigheden voor een goed interview
  • Overzicht scheppen met een tijdlijn
  • Analyse met een oorzakenboom of feitenboom
  • Basisoorzaken of "root causes" identificeren en classificeren
  • Inleiding Human Error
  • Rapporteren, presenteren en verbeteren

De training sluit af met een terugblik op uw ervaringen en kijkt vooruit naar de toepassing in uw eigen organisatie.

Resultaten

Na afloop van de workshop vindt u het vanzelfsprekender te zoeken naar de onderliggende oorzaken van een kwaliteitsprobleem of incident. U beheerst een aantal praktische technieken om het probleem te definieren, onderzoek voor te bereiden, een tijdlijn te gebruiken en causale verbanden inzichtelijk te maken. U kunt de oorzaken concreet, objectief en onbetwistbaar aantonen en verbeteringen eenvoudiger verantwoorden. Ook weet u hoe u uw resultaten overtuigend kunt presenteren. Hiermee kunt u een klacht, incident of kwaliteitsprobleem effectiever aanpakken en oplossen.


In-company training

Een besloten in-company training is ook mogelijk. Op locatie met 1,5 meter afstand of volledig online. Data en locatie van de training in overleg.

Lees meer...

Herfstworkshop 2023 (open inschrijving)

  • Dag 1: maandag 30 oktober 2023
  • Dag 2: maandag 6 november 2023

Voorjaarsworkshop 2024 (open inschrijving)

  • april 2024 (nieuwe data eind 2023)

Aanmelden voor een workshop...


Corona-proof:

De training wordt weer op locatie gegeven. Voldoende ruimte en de digitale classroom raadix.com maakt een goede combinatie van interactie en afstand houden mogelijk, indien nodig.

Als een bijeenkomst niet meer mogelijk is vanwege aangescherpte corona-maatregelen, gaat de workshop geheel online.


Informatie aanvragen

Stuur mij informatie over:

Naam:

E-mail:


Wat is Root Cause Analysis?

Root Cause Analysis (RCA) helpt om systematisch een klacht, kwaliteitsprobleem of incident te ontleden. Het doel is herhaling te voorkomen, kosten te besparen en de kwaliteit te verbeteren.


Doel van de workshop

U leert praktische vaardigheden en technieken om Root Cause Analysis binnen uw organisatie te kunnen toepassen. U leert bovendien hoe u makkelijker uw collega's en het management meeneemt in het probleem en naar de oplossing.


Voor wie is de workshop?

U wilt Root Cause Analysis leren toepassen en ervaren wat RCA voor uw organisatie kan betekenen.

U leert RCA van begin tot einde toepassen. De workshop is actief. Theorie en oefening wisselen elkaar af. U bent in staat een goed en overtuigend resultaat te leveren.

Na afloop kunt u meteen in uw eigen organisatie met RCA aan de slag.


Doelgroep

U bent werkzaam in de industrie, IT, logistiek, vervoer, dienstensector of gezondheidszorg en betrokken bij het oplossen van kwaliteitsproblemen of klachten. Uw vooropleiding is MBO, HBO of universitair.


Tijdinvestering

U besteedt 14 uur aan het bijwonen van de trainingsdagen en 2 uur aan voorbereiding.


Aantal deelnemers

Maximaal 8 deelnemers.

Tijd

Tweedaagse workshop van 9:30 uur t/m 16:30 uur

Prijs

€ 1.295,- per persoon (excl. BTW).

Inclusief: koffie, thee, lunch, cursusmateriaal en certificaat.

Verkoopvoorwaarden...


Locatie Hotel Breukelen

Van der Valk Hotel Breukelen, Stationsweg 91, Breukelen (hotelbreukelen.nl). Hotel Breukelen ligt nabij Utrecht aan de A2 en op loopafstand van NS-station Breukelen. Rond het Hotel is voldoende parkeergelegenheid.

(Locatie op Google maps)


Locatie Ernst Sillem Hoeve

Ernst Sillem Hoeve, Soestdijkerweg 10b, Den Dolder (www.esh.nl). Ernst Sillem Hoeve ligt in de bossen tussen Utrecht en Hilversum. Rond het Hotel is voldoende gratis parkeergelegenheid. Er gaat 1x per uur een bus vanaf NS-station Den Dolder.

(Locatie op Google maps)


Wat zeggen de deelnemers?

Deelnemers zeggen over de workshop het volgende: “Praktisch en veel oefenen”, “Nuttig, veel geleerd”, “De tijd vliegt voorbij”, “Erg leuk om te doen”, “Veel praktische tools!", "Met RCA kun je meteen beginnen”.

Referenties...